Tweede stageweek en het weekend - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Femke Brink - WaarBenJij.nu Tweede stageweek en het weekend - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Femke Brink - WaarBenJij.nu

Tweede stageweek en het weekend

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

17 December 2015 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Week 2 stage:

Maandag 7 december gingen wij naar de 3e locatie Namakgala. Hier waren wij nog niet eerder geweest. Toen wij aan kwamen rijden stonden er al wat kinderen te wachten op het veld. Daar waren wij natuurlijk erg blij mee. Deze kinderen waren tussen de 13 en 17. Het valt er op de kinderen erg veel van voetbal houden. Wij hoeven alleen maar een voetbal op het veld te gooien en ze zijn al blij. Dit veld is ook redelijk goed. Het is een grasveld, maar een deel van het grasveld kan niet gebruikt worden, omdat daar plantjes met dorens zijn. Aangezien de kinderen allemaal op bloten voeten lopen is dat niet zo fijn. Wat eigenlijk standaard is, is dat hier vaak stenen (kleine en grotere) op het veld liggen. Wij verbazen ons er nog steeds over dat deze kinderen daar niet over vallen, maar als ze dat wel doen, dat ze dan geen pijn hebben. Omdat de kinderen meteen blij waren toen ze de bal zagen hebben wij ze eerst lekker zelf laten voetballen. Tegelijkertijd gingen wij wat leuke spellen uitzetten. Uiteindelijk gingen de kinderen bij Alex en Mark voetballen en water en vuur spelen en bij Marisa en mij gingen ze frisbeeën en cricket spelen. We hadden rond de 50 kinderen waar wij lekker mee gingen sporten. Na de activiteiten gingen wij opruimen en mochten de kinderen voor zichzelf verder sporten. Aan het einde hadden wij nog een prijsje voor de beste cricketspelers. Dinsdag gingen wij weer naar Namakgala waar wij al voor enthousiasme werden opgewacht door de kinderen. Zij kwamen meteen naar de auto toe gerend voor een voetbal. Wij vinden het erg leuk dat de kinderen veel plezier halen uit de sport. De hele ochtend kwamen er steeds meer kinderen. Iedereen was lekker zijn eigen ding aan het doen. Mark was met een groep aan het voetballen, Alex was met een groep aan het rugbyen, Marisa was met een groep aan het softballen, bij Fenne waren ze aan het vliegeren en ik was met een groep aan het volleyballen. Toen er geen kinderen meer bij kwamen gingen wij beginnen met de activiteiten. Bij mij en Marisa en mij gingen we spint spelletjes doen en op tijd sprinten. Bij Mark en Alex gingen ze leuke rugby spellen spelen. Je zag bij elk kind dat ze ontzettend veel plezier hadden. Aan het einde deden lieten wij ze nog kickbal spelen en daarna hadden wij een prijs voor de snelste sprinters. Twee goede start dagen! Woensdag vind ik nu al een van de onvergetelijkste dagen. Donderdag en vrijdag gingen wij weer naar Lulekane. In Lulekane komen er nu steeds meer kinderen voor de summercamps. Er komen kinderen die het gewoon leuk vinden om te sporten en er komen kinderen die in een voetbalteam zitten. De kinderen vinden het ontzettend leuk om voetbaltoernooien tegen elkaar te voetballen. Dit deden wij dan ook de hele middag. In de ochtend oefeningen en leuke spellen en in de middag het grote voetbaltoernooi tussen de verschillende teams. Aan het einde kwam er een jongen naar ons toe die vertelde dat wij de kinderen ontzettend motiveren en plezier geven op deze manier. Dit vinden wij natuurlijk ontzettend leuk om te horen! Even samengevat, dit was een compleet andere week dan vorige week, maar weer ontzettend leuk!

Weekend:

Wij hadden een ontzettend leuk weekend in het vooruitzicht. Wij gingen zaterdag om 7:00 op weg met de auto naar de panoramaroute. De weg daar naar toe was al mooi, maar toen wij bij het eerste uitzicht waren konen wij onze ogen niet geloven! We keken uit op de tree rondawels en een super grote mooie rivier. Daarna reden wij door naar Bourke’s Luck Potholes. Bij elk uitzicht punt waar wij kwamen hadden wij geen idee wat wij moesten verwachten, maar dat was juist het hele leuke van de trip. Bij Bourke’s Luck Potholes waren er allemaal kleine en watervalletjes tussen de stenen door. Ik vond dit er ook super gaaf uit zien. Wij konden tussen het water door lopen via de stenen en even onze voeten afkoelen in het koude water. De derde locatie waar wij heen gingen was Gods Window. Wij liepen een hele hoge trap omhoog en toen plotseling belande wij in een oerwoud boven op de berg. Door het oerwoud gelopen kwamen bij nog een heel groot, hoog en mooi uitzichtpunt. Je kon super ver weg kijken over een bergen landschap. Het laatste uitzichtpunt waar wij waren was de MacMac falls. Dit was een ontzettend grote waterval waar je erg mooi op uit kon kijken. Niet alleen de uitzichtpunten van de panoramaroute waren mooi, maar ook de route naar alle punten toe was gaaf om te zien. Wij reden verder naar Mkhuhlu om ergens te gaan slapen. Er waren niet zo veel slaapplekken, tot we onderweg toch nog een tegen kwamen. Wij konden daar gelukkig terecht om te slapen. Toen de meneer mee liep naar onze slaapplek, zagen wij dat we in een soort rieten tent gingen slapen. Dit was natuurlijk echt super gaaf na zo’n dag. Na lekker geslapen te hebben gingen wij door naar het Kugerpark. Ook het Kugerpark was ondanks dat we er al eerder geweest waren weer heel anders en een leuke nieuwe ervaring. Het begon al goed toen wij naar binnen reden. Wij zagen hyena’s in het gras zitten langs de weg. De ouders en een jonkie. Alle dieren die wij gezien hebben waren steeds super dicht bij. Op dat moment besef je niet echt dat deze dieren zo gevaarlijk zijn en in het wild leven. We zagen veel giraffen, olifanten, zebra’s verschillende soorten herten, zelf een paar keer leeuwen en een luipaard. De neushoorn is de laatste die we nog moeten afvinken van de big 5. Na twee heerlijke dagen en veel gezien te hebben waren we weer veilig thuis gekomen en konden we lekker na genieten van weer een mooie week!

• 17 December 2015 - 23:59

Kees Brink:

Hoi Femke, Wat is dit genieten voor jullie. En heerlijk om dit verslag te lezen . Van Lotte in Sri Lanka heb ik genoten maar ik doe dat van jou ook. En zoveel indrukken die jullie opdoen goed dat je het zo opschrijft.
    Groetjes en blijven genieten.

Pap xxxxx

• 18 December 2015 - 10:27

Hans:

Dag Femke,leuk om lezen je brieven, ga je zelf ook nog
    achter de bal aan rennen?
    Afrika is super en de mensen overal blij?
    Groet Hans

• 20 December 2015 - 13:27

Marja Schumacher :

Hee Femke,
    Deze week weer een week vol nieuwe belevenissen en mooi indrukken voor de harde schijf!!
    Geniet zelf en laat ons meegenieten van je reis!
    Gezellige feestdagen en een mooi begin in 2016 daar in Phalaborwa!!

• 26 December 2015 - 12:44

Ben En Vera Roelofs :

Hallo Femke
    Wij hebben met plezier je verslag gelezen. Wat leuk dat jullie zoveel enthousiasten kinderen krijgen voor de sport ,maar wat gebeurd er wanneer jullie vertrekken ?
    En wat een mooie tochten maken jullie ,doen jullie dat zelf of hebben jullie een begeleider?
    Femke wij wensen jou vele mooie dagen en een goed 2016.Heb je al een foto gemaakt met een ijsje en in korte broek bij de kerstboom?
    Dikke kus Ben en Vera