De eerste stage week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Femke Brink - WaarBenJij.nu De eerste stage week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Femke Brink - WaarBenJij.nu

De eerste stage week

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

06 December 2015 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Maandag en dinsdag waren eigenlijk dezelfde soort dagen. Op tijd om de tafel zitten en de laatste dingen voorbereiden voor dat de start van Summercamps. Laatste spellen bedenken, uitzoeken hoe cricket werkt, boodschappen doen, spullen in de auto laden en ga zo maar door. Woensdag 6:45 reden we naar de lodge om nog wat kannen met water op te halen, om vervolgens naar de eerste locatie Selwane te gaan. Wij zitten met z’n 5 in een auto van de lodge met een aanhangwagen waar de spullen in zitten voor de activiteiten. Het was ongeveer 1,5 uur rijden, dus om 8:30 waren wij op locatie. Wij zaten in de echte armoede. Het veld waar we op gingen sporten was even groot als een voetbal veld, maar dan met zand (graffel). Over het veld lagen ook nog glasscherven, bierflesjes en nog meer troep. Wij hadden met afzetlinten 6 vakken gemaakt waar wij de activiteiten gingen geven. In totaal gaan wij naar drie verschillende dorpen verdeeld over 5 dagen en die verdeeld over 6 weken. Wij wisselen steeds af met de activiteiten. Woensdag gaven wij netbal, frisbee, voetbal, cricket en tikkertje. De eerste groep begon om 9:30. In totaal hadden wij toen 100 kinderen op het veld staan tussen de 8 en 15 jaar. Ik vond het ontzettend mooi om te zien hoe de kinderen aan het genieten waren. Wat wij erg schokkend vonden om te zien, was dat de meeste kinderen geen schoenen dragen, scheuren in de kleren hebben en niet zo fris roken. Het is niet altijd even makkelijk om met de kinderen te communiceren, omdat ze geen Engels kunnen. Maar met goede voorbeelden lukt het altijd. Nog een bijkomstigheid daar is de tempratuur. Om 9:30 sta je namelijk al in de volle zon met ongeveer 35 graden te sporten. Daar moeten wij allemaal nog wel erg aan wennen. Officieel hadden wij in de planning staan dat wij drie groepen van 100 gingen lesgeven. Onder de 13 jaar oud, onder de 15 jaar oud en onder de 17 jaar oud. De tweede groep, dus eigenlijk onder de 15 jaar oud, die wij gingen les geven waren ongeveer 50 kinderen tussen de 13 en 17. Omdat het ontzettend warm was (ondertussen 40 graden) hadden wij besloten om nu drie activiteiten te geven aan verschillende groepen. Weer thuis wat boodschappen gedaan, dag doorgesproken en avond gegeten, naar de ontzettend mooie sterrenhemel gekeken en lekker ons bedje in. Donderdag vertrokken wij om 7:30 naar Lulekane. Dit is al een veel beter ontwikkeld dan Selwane. In Lulekane gaven wij les in het stadion daar. Met enige vertraging, in verband met een vergunning om het stadion te mogen gebruiken, kwamen wij daar aan. Helaas waren en maar 30 kinderen. Wij hebben een voetbaltoernooi georganiseerd voor hun. Er waren maar 30 kinderen, omdat het niet goed was doorgekomen op de scholen of de Summercamps wel of niet door gingen. Na een leuk ochtendje voetbal zijn wij gaan regel dat er vrijdag wel een hoop kinderen kwamen. Vrijdag gingen wij weer naar Lulekane met de hoop dat er meer kinderen waren. Gelukkig waren er meer kinderen. Voornamelijk voetballertjes, dus hebben wij wat voetbal oefeningen uitgezet en gingen wij met ze voetballen. Later de dag kwamen er steeds meer kinderen, toen hebben wij 4 spellen uitgezet. Cricket, frisbee, voetbal en een overgooi spel. Wij hadden ongeveer 20 kinderen per groep. De kinderen wilden graag nog een ‘officieel’ voetbal toernooi doen. Er waren 5 elftallen die tegen elkaar gingen strijden. Ze vonden het ontzettend leuk en wij vonden het ontzettend leuk om te zien. Na deze drie dagen ben ik er achtergekomen dat een dag waarschijnlijk vaak anders zal lopen dan dat op de planning staat. Maar dat vinden wij een van de leuke dingen aan ons vak.

Weekend:
Na de indrukwekkende eerste stage dagen, gingen wij op zaterdag rond een uur of 11 het Kugerpark in met de auto. Wij reden er nog geen 5 minuten in of wij zagen al een dier van de big 5, namelijk de buffel. Wij dachten meteen, yes dit gaat een goede dag worden. Uiteindelijk kwamen wij bij een meer aan met 3 olifanten (nummer 2 van de big 5). Het is zo indrukwekkend om die dieren te zien in het wild. De hele reis door het Kugerpark keken wij onze ogen uit. Zoveel groen, mooie uitzichten en dieren in het wild. Uiteindelijk hebben wij nog wat verschillende herten gezien, giraffen, nijlpaarden, zebra’s, apen, krokodillen, en grote groepen olifanten. Het was een indrukwekkende dag.
Zondag vertrokken wij om 10:00 naar Hoetspruit om daar Jessica het nijlpaard te ontmoeten. Wij mochten haar eten geven, drinken geven en aaien. Het is heel bijzonder dat je zo dichtbij een dier kan komen terwijl haar soortgenoten de meest dodelijke dieren zijn voor mensen. Jessica is als klein nijlpaardje opgevangen door mensen die daar wonen. Ze kwam namelijk helemaal alleen in hun achtertuin. Later de dag zijn we naar de opvang voor cheeta's geweest. We kregen een rondleiding met de safarikar. Waren super dichtbij de cheeta's, we reden namelijk met de safarikar hun verblijf binnen. Ook waren daar leeuwen, andere katachtige, neushoorns en wilde honden. Wij hebben een bijzonder mooi weekend gehad!

• 06 December 2015 - 23:51

Mieke:

Prachtig verhaal, ik hoop dat jullie nog veel mooie dingen gaan beleven. Liefs je mam.

• 08 December 2015 - 14:58

Gemma Brink:

Hoi Femke,
    leuk je vorige week even gesproken te hebben en wat heb je in korte tijd al veel beleefd, net je 2e verslag gelezen, een heel andere wereld. Lieve groet, tante Gemma en ome Hans

• 08 December 2015 - 19:41

Barbara, Moeder Van Alex:

Wat een geweldige ervaringen. Om nooit te vergeten. Hoe gaat het sporten met de kinderen? Kunnen jullie goed met hen communiceren? Is het te doen met de hitte en sporten?